FIAT TIPO: Uravnotežena razmerja

Na preizkušnji: FIAT TIPO CROSS 1.6 MULTIJET

Ta Fiatov avtomobil na lepotnih tekmovanjih najbrž ne bi posegal po najvišjih mestih, vendar mu je lanska pomladitev koristila, saj je dobil izrazitejši sprednji del in je v celoti videti bolj robusten kot je bil pred posegi estetske kirurgije.

Tipo z oznako Cross premore skoraj štiri centimetre večjo oddaljenost od tal kot izvedba brez »športnoterenskih« dizajnerskih dodatkov in skupno razliko v višini, ki (tudi na račun vzdolžnih prtljažnih nosilcev) nanese dobrih šest centimetrov.

Med pomembnimi novostmi so tudi žarometi v katerih vse svetlobne snope ustvarjajo svetilne diode, v notranjosti pa digitalna instrumentna plošča in nov komunikacijski zaslon, ki je z grafiko in izbirniki korekten, a nič več kot povprečen, razveseljujejo pa mehanska vrtljiva stikala za uravnavanje klimatske naprave. Nekoliko manj navdušuje povprečen vozniški sedež, saj naslonjalo ne nudi zadostne opore v ovinkih, ampak tudi to je lastnost, s katero je mogoče normalno sobivanje z avtomobilom. Po drugi strani Tipo ne razočara s prtljažnikom, ki ob 440-litrski osnovni prostornini premore še razmeroma nizek nakladalni rob, kljukice za obešanje nakupovalnih vrečk, skoraj ravno dno pri podrti zadnji klopi, 12-voltni električni priključek in tudi kakovostne obloge.

Ker spada med  avtomobile z uravnoteženo, če ne celo s precej ugodno ceno, mu je pravzaprav težko zameriti trdo plastiko armaturne plošče in neuglednih plastičnih notranjih oblog; tukaj bi italijanski stilisti, ki so nekoč sloveli po svoji domišljiji, z nekaj cenenimi triki lahko ustvarili prijetnejše notranje okolje. Volanski obroč je do potankosti enak kot v drugih Fiatovih modelih, pravšnje velikosti, primerno odebeljen na posameznih mestih in z osnovnimi upravljalnimi stikali. Digitalizacija merilnikov je uspela do te mere, da voznik lahko izbira med različnimi pogledi, nekoliko bega le čudaška grafika merilnikov hitrosti in motornih vrtljajev.

Pod motornim pokrovom, je znani in nekoliko na novo uglašeni 1,6-litrski turbodizelski štirivaljnik s 96 kilovati (130 KM), ki je že pri speljevanju precej živahen. Svoje delo sprva najavlja z nekoliko glasnejšim truščem ki se v dobršnem delu umiri ob dosegu delovne temperature. Ker navorna krivulja svoj vrh s kar zajetnimi 320 Nm doseže že pri 1.500 vrtljajih, ni pretirano navdušen nad priganjanjem v območje, ko se mora zavrteti več ko 4.000-krat v minuti, a takšno obremenjevanje načelno niti ni potrebno, razen pri kakšnem naglem prehitevanju. Dobrodošlo bi bilo bolj gladko premikanje prestavne ročice šeststopenjskega ročnega menjalnika, ki sicer dobro sodeluje z motorjem. Poraba se sicer ne more približati tovarniško obljubljenim številkam, a testno povprečje 5,9 litra je dober dosežek.

Tipo v tehnološkem smislu ne tekmuje z najbolj  sofisticiranimi razrednimi tekmeci, zato na primer ne premore prilagodljivega vzmetenja, ampak le blažilnike z ventilom, ki samodejno dvostopenjsko prilagaja odzivnost glede na vrtilno frekvenco koles. Podvozje je tako dovolj togo za dinamično vožnjo po gladkih cestah, v ovinkih ali pri zaviranju, odziva se z nevtralnim in predvidljivim obnašanjem. hkrati je vzmetenje primerno mehko udobno za gladko vožnjo po cestah, kjer grbinasti odseki kličejo po novi asfaltni prevleki in to je ne nazadnje tudi zasluga 17-palčnih pnevmatik z nekoliko višjimi bočnicami.

Tipo Cross torej predstavlja uravnotežen paket uporabnosti, vzdržljivosti in cenovne racionalnosti, torej vrednot, ki so svoje čase v avtomobilskem svetu imele precejšnjo veljavo.

TEHNIČNI PODATKI

Vozilo: FIAT TIPO CROSS 1.6 MULTIJET, kombilimuzina, 5 vrat, 5 sedežev

Motor in menjalnik: štirivaljni, dizelski s turbinskim polnilnikom, nameščen spredaj prečno, gibna prostornina 1598  ccm, 96 kW (130 KM) pri 3750 v/min, največji navor 320 Nm pri 1500 v/min, prenos moči na prednji kolesi, 6-stopenjski ročni menjalnik

Zmogljivosti in poraba: najvišja hitrost 200 km/h, pospešek od 0 do 100 km/h 10,5 s, kombinirana poraba goriva 4,7 l/100 km, izpust CO2: 125 g/km

Mere in mase: dolžina 4,386 m, širina 1,802 m, višina 1,556 m,  medosna razdalja 2,638 m, masa praznega vozila 1360 kg, največja dovoljena masa 1860 kg, prostornina prtljažnika 440 l.

Cena izvedbe, brez popustov in dodatne opreme: 26.790 EUR (Avto Triglav, Ljubljana)