Kolesarji pogosto z mobilnim telefonom

Uporaba mobilnega telefona med vožnjo je pri kolesarjih med najpogostejšimi prekrški. Število kolesarskih navdušencev narašča, vse več je tudi ukradenih koles >>

Med nacionalno akcijo za večjo varnost kolesarjev, ki poteka od 29. julija do 4. avgusta, bodo policisti z večjo intenzivnostjo preverjali, ali kolesarji spoštujejo prometna pravila in kako se do kolesarjev obnašajo ostali vozniki. Akcijo sicer koordinira Javna agencija RS za varnost prometa, ki kolesarje in ostale udeležence prav tako poziva k strpni vožnji in večji previdnosti na cestah.

Delež kolesarjev v zadnjih letih se vztrajno povečuje, povečuje pa se tudi število prometnih nesreč, v katerih so udeleženi. Kot navaja Javna agencija RS za nadzor prometa, letos do 23. julija po začasnih podatkih v Sloveniji beležimo 744 prometnih nesreč kolesarjev, v katerih je bilo 123 hudo telesno poškodovanih in 527 lažje telesno poškodovanih.

Umrlo je 10 kolesarjev, enako kot v celem letu 2021. Kar 7 od 10 umrlih kolesarjev je smrtno prometno nesrečo povzročilo samih, največ zaradi neprilagojene hitrosti, pet je bilo starejših od 65 let. Kar polovica smrtnih žrtev in dobra polovica vseh hudo poškodovanih kolesarjev v času nastanka prometne nesreče ni uporabljala zaščitne čelade. Letos so kolesarji povzročili 70 prometnih nesreč pod vplivom alkohola, en kolesar je kot povzročitelj zato tudi umrl. Zaradi drugih povzročiteljev pod vplivom alkohola pa sta letos umrla dva kolesarja.

Nadzor nad upoštevanjem prometnih predpisov tudi pri kolesarjih pomembno prispeva k varnosti v cestnem prometu. Policisti so v obdobju 2017 – 2022 pri kolesarjih ugotovili največ kršitev nepravilne strani oziroma smeri vožnje, uporabe mobilnega telefona, vožnje pod vplivom alkohola, neuporabe luči in vožnje v rdečo luč.

Uporaba mobilnega telefona in slušalk med kolesarjenjem ni dovoljena, saj pomembno vpliva na (ne)zaznavanje okolice in prometa, zaradi česar se stopnjuje tveganje za nastanek prometne nesreče. Novela Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravilih cestnega prometa je za udeležence v prometu, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja (kolesa, e-skiroji in ostala lahka motorna vozila), zvišala kazen za neupravičeno uporabo mobilnih telefonov, slušalk in drugih naprav med vožnjo, na 120 evrov. Letos do konca julija so možje v modrem zaradi uporabe telefona ugotovili že 491 kršitev.

S povečanjem števila kolesarjev in zanimanja za kolesarjenje, se veča tudi število primerov tatvin, policisti pa imajo pri iskanju pogosto težave, saj lastniki svojih koles ne poznajo dovolj dobro. Leta 2019 je bilo zabeleženih 763 tatvin koles, leta 2020 so si jih nepridipravi prisvojili 849 in lani 852. leta. Naraščajo predvsem tatvine električnih koles, leta 2018 jih je izginilo lani pa že 99.

Policisti lahko kolo bolje identificirajo, če imajo  številko znamke kolesa, modela, številke okvirja pa tudi dobro fotografijo kolesa. To problematiko v Sloveniji uspešno rešuje že leta 2015 vzpostavljen Centralni kolesarski register. Z vnosom osnovnih identifikacijskih podatkov o kolesu in fotografije, kolo prejme unikatno številko, ki deluje kot neke vrste registrska številka, s čimer je olajšana tudi njegova sledljivost. Če kolesar z unikatno številko opremi svoje kolo, pa s tem poskrbi tudi za dodatno opozorilo, ki bo tatu morda odvrnilo od kraje.