Pogled v zgodovino avtomobilskih luči

Audijev muzej v Ingolstadtu s posebno razstavo omogoča pregled zgodovine razvoja razsvetljave v avtomobilih >>

Pogled sega v začetke razsvetljave vozil, ko so cesto osvetljevali še z ognjem in plameni. Deset vozil sledi različnim obdobjem svetlobne tehnologije in uporablja druge eksponate za ponazoritev delovanja in tudi možnosti nenehno razvijajočih se tehnologij žarometov in zadnjih luči.

Prvi avtomobili so tako kot kočije, cesto osvetljevali s svečami v ohišjih, zaščitenih pred vetrom, ki so bile komaj kaj več kot pozicijske luči. Šele z višjimi hitrostmi in nočno vožnjo je varna osvetlitev cestišča postala vse pomembnejša in je kmalu postala tudi zakonsko obvezna. Sledil je hiter razvoj od  sveč in kasneje petrolejk do karbidnih žarometov, ki so bili premostitvena tehnologija do uvedbe električne razsvetljave.

Tako imenovana “Boscheva luč” iz leta 1913 je bila prvi pomemben mejnik na poti k modernim žarometom. Razvoj dvonitnih sijalk Bilux iz leta 1924 je prvič omogočil dolge in kratke luči v enem žarometu. Z zmagoslavjem halogenske tehnologije v začetku sedemdesetih let se je nadaljnji razvoj svetlobne tehnologije pri Audiju še pospešil in leta 1994 so v Audiju A8 prvič uporabili ksenonske žarometov, kar je pomenilo prehod v novo svetlobno dobo.

Takoj na začetku 21. stoletja je bil Audi prvi avtomobilski proizvajalec, ki je izkoristil ves potencial svetilnih diod: leta 2004 so bile dnevne LED luči del serijske opreme v modelu A8 W12, leta 2008 pa prvi popolni LED žarometi. L eta 2014 je luč sveta ugledal prvi laserski žarometni snop na svetu za dodatne dolge luči  modelu R8.

Audi trenutno kaže pot v prihodnost svetlobne tehnologije z digitalizacijo svetlobe, na primer z digitalnimi matričnimi LED žarometi in digitalnimi OLED zadnjimi lučmi. Audi Type C iz leta 1919 z acetilenskimi žarometi je najstarejši eksponat razstave Horch 10/50 hp iz leta 1925 že ima električne luči. Razstavljena sta tudi Horch 850 Cabriolet iz leta 1936 z dolgimi lučmi Bilux in DKW F 91 iz leta 1954 z rumenimi meglenkami.

Dvojni žarometi Audija 80 GTE iz leta 1976 so že opremljeni s halogensko tehnologijo, Audi S6 iz leta 1994 pa ima ksenonske žaromete. Audi R8 LMX iz leta 2014 sveti z laserskimi dolgimi luči, Audi A8 iz leta 2017 pa z matričnimi LED žarometi HD vključno z lasersko svetlobo kot dodatnimi dolgimi lučmi. Svetlobno predstavo dopolnjuje konceptni avtomobil Audi AI:CON pri katerem tako sprednji kot zadnji del postaneta popolnoma digitalizirani zaslonski površini, sestavljeni iz stotin trikotnih segmentov slikovnih pik. V prihodnosti naj bi enodimenzionalni signal in opozorilno funkcijo uporabljali za komunikacijo z drugimi udeleženci v prometu.

Razstava bo v Audijevem muzeju odprta do 4. junija 2023 in bo od konca novembra na voljo tudi digitalno v aplikaciji Audi Tradition.