Začetek šolskega leta: Kako otroke pripraviti na udeležbo v prometu?

Z začetkom septembra bodo na ulicah in šolskih poteh ponovno razigrani otroci, ki pogosto niso dovolj pozorni na promet. >>

Prvošolci bodo opravili prve korake na dolgi in naporni poti do učenosti, starejši pa pričakujejo, da bodo pametnejši, pomembnejši in močnejši kot lani. Vsi skupaj se v tej situaciji, ob različnih ukrepih, navodilih in pritiskih še bolj pogosto izpostavljamo nevarnostim in ogrožanju življenj v prometu.

S pričetkom novega šolskega leta bo tudi več prometnih zastojev in hkrati tudi povečano  prometno varnostno tveganje v bližini izobraževalnih ustanov. Še posebej previdni bi morali biti vozniki, saj igrivi ali zamišljeni otroci na poti v šolo pogosto niti ne opazijo, da bi se jim vozilo približalo. Območja okoli šol bodo postala zelo živahna, otroci pa se bodo povsod pogovarjali in igrali s prijatelji. Tako se bo v prometu zgodilo marsikaj in vozniki bodo morali biti na marsikaj pozorni.

Otroci so v času počitnic pozabili, da morajo biti tudi sami pozorni na razmere v prometu. Zavedati se moramo, da ni  racionalnih rešitev, ki bi otrokom vse povsod omogočile prosto gibanje in prečkanje kritičnih cest.

ponekod v bližini potekajo gradbena dela in posledično je spremenjena tudi prometna signalizacija, ki so je otroci bili navajeni. S tem je varnost otrok v prometu še bolj ogrožena. Otroci, ki živijo daleč od šole in so prisiljeni hoditi po cestah, kjer ni pločnikov, prečkati železnico ali ceste na neoznačenih in nedostopnih mestih, so vsekakor primer, ki zahteva posebno pozornost. Če k temu dodamo še kronično resen problem odnosa dobršnega dela voznikov do pešcev, se ne bomo veliko zmotili, če navedemo, da je to eden največjih problemov, ki zahteva prednostno obravnavo.

Nobena gradbena strategija in prometna infrastruktura ne moreta nadomestiti prometne kulture in vzgoje otrok – predvsem z vidika nevarnosti, ki se skrivajo. Na napake neodgovornih voznikov je treba otroke čim bolj pripraviti, da se ne spremenijo v nemočno tarčo. Delitev prostora z različnimi načini prevoza je nekaj, kar se otroci naučijo že od malih nog. Z lastno percepcijo opazijo, kako se sami spopadamo z različnimi situacijami in poskušajo razvozlati in nato kopirati starše. Zato je izredno pomembno, da se obnašamo točno tako, kot pričakujemo od otrok ter v svojih dejanjih podčrtati in večkrat ponoviti nekatera dobra dejanja ali opozoriti na napačne in nevarne situacije. Namesto da bi preklinjali in se jezili, ko vozilo ogroža našo varnost ali prednost v prometu, bo otrokom bolj koristilo, da prisluhnejo, kaj bi se lahko zgodilo, kako bi moral delovati problematičen voznik in kaj je narobe. Otroke je treba opozoriti na lastne dobre primere varnega vedenja in komentirati dobra dejanja, da bodo imeli pravi vzor. Seveda mora biti vse prilagojeno na način, ki je razumljiv najmlajšim, saj otrok ne bi smeli obravnavati kot odrasle in pričakovati, da bodo veliko vedeli o prometu.

Če otroku prvič dovolite, da prečka cesto in se premika po cestah, preživite nekaj časa skupaj na celotnem cestnem odseku ali podobnih območjih, kjer mu lahko praktično pokažete in razložite situacije, v katerih se lahko znajde. Ko se za to ustvarijo pogoji, dajte otroku pobudo, tako da ga spodbudite, da glasno komentira in na kratko pojasni svoja dejanja. Od časa do časa “vohunite” in poskušajte ugotoviti, kako se obnaša, če je prepričan (ali misli), da ni starševskega nadzora.

Glavni razlogi, zakaj so otroci ogrožena kategorija udeležencev v prometu:

  • nižja rast, kar jim onemogoča dober pregled nad prometno situacijo,
  • njihovo vidno polje je omejeno,
  • zaradi manjše rasti jih drugi udeleženci v prometu, zlasti vozniki, težje opazijo,
  • nesposobnost natančne ocene hitrosti, s katero se vozila premikajo, in zmanjšane razdalje,
  • njihova sposobnost osredotočanja na prometne dogodke ni v celoti razvita,
  • nepričakovan in impulziven odziv, ker so igrivi,
  • še ne popolnoma razvit občutek za oceno nevarnosti.

Nasveti za starše:

  • govorite z otroki o prometu in opozarjajte jih na morebitne nevarnosti, ki jim grozijo,
  • varno prečkajte cesto,
  • razložite jim namen prehoda za pešce in semaforja ter razloge, zakaj jih morajo spoštovati,
  • pojasnite jim vlogo policista in prostovoljcev na cesti in šolskih poteh,
  • uporabljajte najvarnejšo pot (ne nujno najkrajšo) in vadite varno gibanje z otrokom,
  • otroka opozorite na vsa nevarna mesta na poti,
  • otroka opozorite na posledice neuporabe zaščitne čelade na kolesih in skirojih,
  • otroka opozorite na posledice uporabe mobitela med vožnjo s kolesom ali skirojem,
  • otroku na lastnem primeru pokazati, kako se pravilno obnašati v prometu,
  • nikoli, ne glede na to, kako hitite in vas spremlja otrok, ne storite prometnih prekrškov,
  • ko srečate otroka pred šolo ali hišo, ne čakajte ga na nasprotni strani ceste/ulice, stopite proti njemu,
  • če se vaš otrok ponoči ali v razmerah zmanjšane vidljivosti giblje v prometu, se prepričajte, da je viden, da nosi oblačila in čevlje čim bolj svetlih barv, ali pa mu kupite oblačila, čevlje in šolsko torbo z vgrajenimi odsevnimi elementi.

Vsi skupaj poskušajmo priti do lastnih izkušenj, ne da bi plačali visoko ceno, predvsem pa ne da bi plačali ceno za poškodbe in trpljenje otrok v prometu.

Stopimo skupaj in ustvarjajmo varnostno prometno kulturo!

Varno pot na poti v šolo bodo otrokom v sodelovanju s policijo in AVP kot vsako leto zagotavljali tudi prostovoljci Združenj šoferjev in avtomehanikov Slovenije (ZŠAM). ZŠAM je s temi aktivnostmi pričela pred 51 leti in je postala njihov nosilni steber.

Ob začetku šolskega leta bo po sedežih ZŠAM-ov sodelovalo več kot 600 prostovoljcev na varovanju otrok na poti v šolo.

Udeleženec v promet je vsak slehernik in vsak od nas naj se drži pravil.

Če izhajamo iz odličnega zapisa pisateljice Emilie Buchwald »Otroci postanejo bralci v naročju svojih staršev«, mi zaključujemo z željo, da se otroci varnostno – prometne kulture naučijo že pri starših in jo pozitivno nadgrajujejo skozi celotno življenjsko obdobje.