Začenja se akcija »Bodi viden – bodi previden«

V akciji aktivno sodelujejo tudi prostovoljci iz 25 združenj Zveze šoferjev in avtomehanikov Slovenije

S 1. oktobrom se pričenja nacionalna preventivna akcija za večjo varnost pešcev »Bodi viden – bodi previden«, ki bo trajala do 10. oktobra, vodi pa jo Agencija za varnost prometa v sodelovanju s Policijo, AMZS, Zavodom Varna pot in Zvezo ZŠAM Slovenije. Namen akcije je skupaj opozoriti na varnost pešcev, ki so med najbolj izpostavljenimi in ogroženimi udeleženci v prometu, s poudarkom na varnosti otrok in starejših. Letos so do sredine septembra policisti pri pešcih ugotovili 2.863 kršitev cestnoprometnih pravil, v 337 prometnih nesrečah z udeležbo pešca pa je življenje izgubilo 11 pešcev, devet v trčenju z osebnim vozilom in dva v trčenju s tovornim vozilom. Štirje od 11 pešcev so bili tudi povzročitelji prometne nesreče, v kateri so izgubili življenje. Največ nesreč z udeležbo pešcev se sicer zgodi v jesenskih in zimskih mesecih, ko so dnevi krajši, vidljivost slabša, ceste pa spolzke. Aktivna raba odsevnih teles pešcu v temi in mraku lahko reši življenje, opozarja Agencija, ki bo v času akcije po Sloveniji okrepila preventivne aktivnosti in razdelila več kot 20.000 odsevnih trakov in kresničk. V 10-dnevni preventivni akciji bo s terenskimi aktivnostmi sodelovalo 85 občin in nevladne organizacije, v tem času bo potekal tudi okrepljen nadzor s strani Policije, ki bo spremljala pravilno ravnanje voznikov in pešcev, prav tako bodo s svojimi aktivnostmi sodelovali prostovoljci Zveze združenj šoferjev in avtomehanikov Slovenije.


Agencija opozarja še na odvračanje peščeve pozornosti od dogajanja v prometu zaradi uporabe mobilnih telefonov in pregledovanja družbenih omrežij, kar ne zmanjšuje le pravočasnosti in ustreznosti reakcij voznikov ampak tudi pešcev – njihova pozornost je zmanjšana celo do 60 %. Posebna opozorila za varnost pešcev so namenjena voznikom motornih vozil, voznikom e-skirojev, in kolesarjem. Voznike pozivajo, da pešcem odstopijo prednost na prehodih ter prilagodijo hitrost vožnje, posebej v naseljih, pešce pa opozarjajo, naj se vedno prepričajo, da razmere omogočajo varno prečkanje.

Jože Hribar, direktor Agencije za varnost prometa je ob začetku akcije dejal: »Hoja je zdrava, praktična, za otroke in starejše pogosto tudi edini način udeležbe v prometu, ne povzroča onesnaženosti okolja, toda pešci so veliko bolj ogroženi kot drugi udeleženci v prometu. Človeško življenje je neprecenljivo, izpostavljenost pešcev pa izjemna. Agencija za varnost prometa ob številnih preventivnih aktivnostih, ki jih bo izvajala v času akcije po vsej Sloveniji, pozdravlja vsak ukrep, inovacijo ali infrastrukturno rešitev, ki gre v smeri povečanja varnosti najbolj ranljivih. Toda nekateri vozniki in drugi udeleženci v prometu varnosti na cestah še kar ne jemljejo resno. Človek je odločilni faktor v 93 % prometnih nesreč. Brezbrižnost do ranljivih udeležencev, vožnja z mobilnim telefonom, vožnja pod vplivom alkohola ali drog, neprilagojena hitrost, izsiljevanje prednosti, neupoštevanje voznih razmer in zavestno kršenje predpisov ne morejo obroditi boljše prometne varnosti.

Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi: »Stanje na področju varnosti pešcev se je v letošnjem letu v primerjavi z enakim lanskim obdobjem poslabšalo. Več pešcev je bilo udeleženih v prometnih nesrečah, prav tako pa so se povečale posledice (več umrlih in lahko telesno poškodovanih). Še vedno pa ostaja najpogostejši vzrok za prometne nesreče z udeležbo pešcev neupoštevanje pravil o prednosti, prometnih nesreč s hujšimi posledicami pa nepravilnosti pešcev. Policisti bodo nadzirali ravnanje pešcev v prometu ob rednem delu.

 Jure Kostanjšek generalni sekretar AMZS: »Pešci sobivajo z drugimi udeleženci v prometu. Za prometno varnost je zato ključnega pomena medsebojno spoštovanje avtomobilistov, motoristov, pešcev, kolesarjev … V času, ko so dnevi krajši, vidljivost pa je pogosto poslabšana, velja poziv: videti in biti viden. AMZS prispevek k biti viden je odsevni paketek z različnimi odsevnimi predmeti, odsevne pozorne nogavičke za otroke in odrasle ter pametna kresnička, ki jo preprosto pripnemo na šolsko torbo ali jakno. Za svojo varnost lahko prav vsi, tudi pešci in kolesarji, ogromno naredimo, če v prometu ne uporabljajmo mobilnega telefona.«
Robert Štaba, pobudnik, ustanovitelj in predsednik Zavoda Varna pot: »V okviru nacionalne akcije za večjo varnost pešcev, bomo v Zavodu Varna pot izvajali vrsto aktivnosti. Za najmlajše v vrtcih in prvi triadi osnovnih šol nadaljujemo z lutkovnimi predstavami S pikapoko na pot, da ne bo nezgod in igranimi predstavami Vilko zasije na potepu, ki si jih bo ogledalo približno tisoč otrok. Tematike varne mobilnosti s poudarkom na varnosti pešca bomo izvajali v okviru delavnic za drugo triado v osnovnih šolah z naslovom Ju3 na cesti, kjer bo aktivno sodelovalo okoli 200 otrok.
Fadil Mušinović, generalni sekretar Zveze ZŠAM Slovenije: »Zveza ZŠAM SLOVENIJE se aktivno vključuje v aktivnosti nacionalne preventivne akcije, ki so pod okriljem Agencije. Veseli nas, da se je na akcijo odzvalo kar 25 združenj Aktivnosti so usmerjene predvsem v varnost najmlajših v jutranjem času, saj so takrat razmere že drugačne. Zaradi megle je vidljivost zmanjšana. V takih okoliščinah so pešci kot udeleženci v prometu dodatno ogroženi. Čeprav vidljivost pešca ni edini dejavnik, ki vpliva na njihovo ogroženost, je eden od najpomembnejših. Zato prostovoljci ZŠAM Slovenije vse udeležence v cestnem prometu, predvsem ranljive skupine – otroke, invalide, ostarele osebe, opozarjajo na opremljenost in njihovo vlogo v prometu. V sklopu svojih aktivnosti bodo razdeljevali tudi odsevna telesa – kresničke. Če bodo ukrepi Covid -19 dopuščali, bodo v Tržiču in na Vrhniki obiskali tudi Dom za ostarele osebe in jim predstavili prometa pravila za pešce in uporabnike invalidskih pripomočkov v prometu.«

AVP – Bodi Viden 15 Sec

 Med pešci letos več smrtnih žrtev

V letu 2021 beležimo po trenutno veljavnih začasnih podatkih nekoliko več prometnih nesreč z udeležbo pešcev kot v enakem obdobju lani. Skupno so bili pešci udeleženi v 337 prometnih nesrečah, kar je 7 % več kot v primerljivem obdobju 2020, vendar pa je umrlo kar 11 pešcev (lani 6), šest je bilo moškega, pet ženskega spola. Delež umrlih pešcev med vsemi umrlimi v prometnih nesrečah znaša letos 12,5 %, v enakem obdobju lani pa je znašal 7,4 %. Petletno povprečje (2016-2020) sicer znaša 12,5 %. Letos beležimo 7 % manj hudo telesno poškodovanih pešcev (letos 53, lani 57) in več lažje telesno poškodovanih (letos 243, lani 231). Največ, kar 29 od 53 hudo telesno poškodovanih pešcev, je iz starostne skupine 65 let in več.