Premalo poročil o resnih poškodbah v prometnih nesrečah

Pomanjkanje podatkov izhaja iz novega poročila Evropskega sveta za varnost v prometu *

Večina nacionalnih vlad ne uspe bistveno izboljšati varnosti v cestnem prometu, deloma zaradi nepopolne slike o številu poškodb na cestah in pomanjkanja podatkov o tem, kje in kdaj so se nesreče zgodile, kaže danes objavljeno novo poročilo Evropskega sveta za varnost v prometu.

Večina uradnih statističnih podatkov o prometnih nesrečah v Evropi je namreč zbranih iz policijskih poročil, vendar lahko policija napačno oceni resnost poškodb in se le redko udeleži velike večine incidentov, v katere so vpleteni pešci in kolesarji, ko ni bilo udeleženo motorno vozilo.

Čeprav bolnišnice zbirajo lastne podatke o pacientih, poškodovanih na cestah, se vlade pogosto trudijo združiti te podatke s policijskimi statistikami, da bi ustvarile celovito sliko o obsegu poškodb na cestah. Bolnišnice redno ne zbirajo informacij o tem, kje in kdaj pride do poškodb, kar je bistvenega pomena za prepoznavanje visoko rizičnih mest, ki jih je treba posodobiti, da bi preprečili prihodnje incidente. Po drugi strani policija pogosto nima jasnih informacij o resnosti poškodb.

Erstversrogung nach einem Motorradunfall

Po uradnih podatkih je v Evropski uniji letno poškodovanih približno 1.291.000 ljudi, od tega 141.000 hudih poškodb. Vendar ta številka verjetno podcenjuje pravi obseg problema zaradi nedoslednosti pri zbiranju podatkov in včasih velikega premajhnega poročanja v policijski statistiki

Medtem ko je večina resnih poškodb posledica trkov, v katere so vpletena motorna vozila, in je veliko večja verjetnost, da jih bo policija prijavila, veliko primerov, v katerih so udeleženi pešci in kolesarji, kjer ni udeleženega motornega vozila, ostanejo neprijavljene.

Primerjave med podatki o trčenjih na Češkem iz policijske baze podatkov in sistema javnega zdravstvenega zavarovanja so pokazale, da je policijska zbirka podatkov vsebovala samo 43 % poškodb, ki jih je zabeležil sistem javnega zdravstvenega zavarovanja. Študija na Nizozemskem je pokazala, da obstaja policijska evidenca za približno 65 % hudo poškodovanih v trčenju z udeleženim motornim vozilom, vendar le za približno 12 % tistih, kjer ni bilo udeleženo motorno vozilo.

Evropska unija si je zadala cilj zmanjšati resne poškodbe v cestnem prometu za 50 % med letoma 2020 in 2030. Številne države so cilje zmanjšanja resnih poškodb vključile v svoje nacionalne strategije varnosti v cestnem prometu. Vendar pa poročilo poudarja, da napredek pri zmanjševanju resnih in lažjih poškodb zaostaja za zmanjšanjem števila smrtnih žrtev na cestah. Število hudih poškodb v 24 državah članicah EU se je med letoma 2013 in 2023 zmanjšalo za 13 %, kar je počasneje od 16-odstotnega zmanjšanja števila smrtnih žrtev na cestah. Poročilo poudarja, da je obseg zmanjšanja v obdobju 2013–2023 daleč od cilja doseganja 50-odstotnega zmanjšanja v desetletju 2020–2030