Dvoletno preizkusno obdobje za mlade voznike

Spremembe za voznike začetnike med ključnimi reformami pri prenovi vozniških dovoljenj EU *

Svet Evropske unije in Evropski parlament sta dosegla začasni politični dogovor o večji posodobitvi direktive EU o vozniških dovoljenjih. Reforma uvaja vrsto pomembnih sprememb, katerih cilj je izboljšati varnost v cestnem prometu, posodobiti sistem vozniških dovoljenj in obravnavati trenutne izzive, kot sta usposabljanje mladih voznikov in pomanjkanje voznikov v poklicnih kategorijah.

Ena od glavnih točk reforme je uvedba usklajenega dvoletnega pogojnega obdobja za voznike začetnike v vseh državah članicah EU. V tem obdobju bodo veljale strožje sankcije za prekrške, kot je vožnja pod vplivom alkohola ali drog. Namen  ukrepa je podpora varnejšim vozne navade med mladimi vozniki in zmanjšanje tveganja za nesreče v ključnih zgodnjih letih vožnje.

Do konca leta 2030 bodo imeli vsi državljani EU dostop do enotnega digitalnega vozniškega dovoljenja, integriranega v evropsko digitalno denarnico za identiteto. Digitalna različica bo priznana v vseh državah članicah in bo obstajala sočasno s fizičnim vozniškim dovoljenjem, ki bo še naprej na voljo na zahtevo. Tako digitalna kot fizična dovoljenja bodo za osebne avtomobile in motorna kolesa veljavna 15 let – dlje kot trenutna veljavnost – razen če se bodo uporabljala kot oblika osebnega dokumenta, kjer bo veljavnost 10 let.

Reforma bo tudi uskladila postopke zdravniškega pregleda po vsej EU. Vsaka država članica bo morala urediti področje formalnih zdravniških pregledov ali uvesti vprašalnike za samoocenjevanje, s katerimi bo ocenjena sposobnost za vožnjo pri izdaji dovoljenj. Posodobitev direktive uvaja tudi shemo vožnje s spremstvom, ki mladim omogoča, da pri 17 letih začnejo usposabljanje za vozniška dovoljenja v kategorijah, kot so osebni avtomobili (B) in tovornjaki/dostavniki (C), če jih spremlja izkušen voznik. Namen tega je izboljšati vozniške sposobnosti in pomagati odpraviti pomanjkanje profesionalnih voznikov v številnih državah EU.

Reforma obravnava tudi vprašanja, s katerimi se soočajo državljani EU, ki živijo v državi članici, ki ni njihova državljanska. V skladu z novimi pravili bo mogoče opravljati vozniške izpite in pridobiti vozniško dovoljenje v državi državljanstva, če jezikovne ovire preprečujejo opravljanje izpitov v uradnih jezikih države gostiteljice.

Ta revizija je del svežnja Evropske komisije o varnosti v cestnem prometu (2023), ki podpira okvir politike EU za varnost v cestnem prometu za obdobje 2021–2030. Okvir vključuje cilj Vizija nič – nič smrtnih žrtev in hudih poškodb na cestah EU do leta 2050 – in vmesni cilj zmanjšanja števila smrtnih žrtev in hudih poškodb v cestnem prometu za 50 % do leta 2030. Čeprav se je varnost v cestnem prometu v EU v zadnjih dveh desetletjih znatno izboljšala, je leta 2023 v prometnih nesrečah umrlo 20.400 ljudi – kar je le 1 % manj kot leto prej. Predhodni podatki za leto 2024 kažejo 3-odstotno zmanjšanje, vendar je za dosego cilja za leto 2030 potrebno letno zmanjšanje za vsaj 4,5 %. Poleg direktive o vozniškem dovoljenju sveženj o varnosti v cestnem prometu vključuje tudi predloge za izboljšanje pravil o prepovedi vozniške izvršbe in čezmejnem pregonu prometnih prekrškov.